İzmir de Ulaşım

YAZARIMIZ AHMET GÜREL'İN KALEMİNDEN 'ATATÜRK VE BALKANLAR'

Gazetemiz Yazarlarından Ahmet Gürel Atatürk'ün İzninde Balkan turu' gerçekleştirdi ve değerlendirmelerini kaleme aldı.

13 Aralık 2017 Çarşamba 13:26
ATATÜRK'ÜN İZİNDE BALKAN TURU

YAZARIMIZ AHMET GÜREL'İN KALEMİNDEN 'ATATÜRK VE BALKANLAR'

Değerli dostum, Mehmetcan Özdemir, beni telefonla aradı ve buluştuk. Onlarca yıl önce kurduğu, seyahat şirketini tanıttı ve “ağırlıklı olarak, Balkan turu yapıyoruz”, dedi. Sizin rehberliğinizle; “Atatürk’ün İzinde Balkanlar” turu yapar mıyız? Diye sordu. Otobüsle, yapacağımız bu seyahatte, Sofya’yı, Manastır İdadisi’ni ve Selanik’i yani “Atatürk’ün İzinde Balkanlar”ı misafirlere anlatacaktım. Onlara, otobüste; hem anlatacak hem de görsel sunum yapacaktım. Derhal, Mehmetcan’ın  teklifini kabul ettim. Seyahate, iki ay süreyle ve de heyecan ile hazırlandım.

5 Kasım 2017 günü Saat: 18.00’de, Muğla’dan gelen 40 Atatürkçü’yle ve İzmir’den katılan 10 kişi ile, yola koyulduk. İlk durağımız Filibe idi, aynı gün, Sofya’ya doğru yol alırken, otobüste, misafirlere “Atatürk ve Sofya”yı anlattım. Atatürk’ün, yeniçeri kıyafeti ile katıldığı balonun yapıldığı Orduevi’ni de ancak dışarıdan görebildik. Geceyi Sofya’da geçirmek üzere otelimize ulaştık.

7 Kasım sabahı, Üsküp’e doğru hareket ederek, Türk mahallesine ulaştık, Mustafa Paşa Camisi’nin bahçesinden panoramik olarak Üsküp’ü seyrettik. Akşam üzeri, Makedonya Atatürkçüler Derneğine uğradık, Başkan Halil Abdulah ile karşılıklı sohbet ettik, kitaplarımı ve belgesellerimi hediye ettim, onlar da bana anı plaketi verdiler.

9 Kasım günü, Manastır’a doğru yola çıktık, uzun bir yolculuk yaptık, ben Atatürk’ün Manastır İdadisi’nde aldığı eğitimi ve anılarını anlattım. Manastır İdadisi önünde grup fotoğrafı çektirdik, ben hemen içeri dalarak, Askeri İdadi müzesinin her yerini fotoğrafladım. Rehberimiz Sina, beni müze görevlisine götürdü ve tanıştırdı. Karşıyaka’daki Zübeyde Hanım Anıt Mezarı, Latife Hanım Anı Evi, İzmir Atatürk Müzesi ve Uşakizade Köşkü’nden getirdiğim toprağı, müze yetkilisine verdim. O da, benim Manastır’dan toprak almama izin verdi. Uşakizade Köşkü Anı kitabını da yanımda getirmiştim, onu da kütüphaneye konmak üzere yetkiliye verdim. 5 yıl önce de benzer kitabı müzeye hediye etmiştim, yetkili o kitabı hatırladılar. Nisa Hanım, beni, kimsenin göremeyeceği, Manastır İdadisi’nin avlusuna çıkardı. Adeta büyülenmiştim, burası; Atatürk’ün gezdiği ve talim yaptığı avluydu.

Tekrar yola koyulduk, akşam geç vakit, Selanik’e ulaştık. 10 Kasım günü Saat: 09.05 geçe, Selanik Müze Evi’nin önündeydik. 23 tur firması müzeye girmek için sırada bekliyordu, biz ise sıraya girmedik. Müze’nin yan tarafı ve ana caddesi, bizim gibi anavatandan gelen Türklerle doluydu. Topluca saygı duruşu yapıldı, töreni fotoğraflayarak, müzeden ayrıldık.

Öğleye kadar, Selanik’i dolaştık. Saat: 13.00’te Selanik Müze Evi’ne tekrar geldik, müze önünde gurup fotoğrafı çekildik. Müzenin her yerini fotoğrafladım, çünkü müze çok değişmişti, görüntülememi arkadaşlar istemişti. Bu müzeyi, 2001 yılında, ailecek gezmiştik, o müze tamamen bozulmuş, üç heykelli bir müze haline gelmişti. Ama düzenleme de bir güzellik vardı, o da Atatürk’ün bazı zati eşyaları vitrinlere yerleştirilmişti. Müze yetkilisine, getirdiğim vatan toprağını teslim ettim. Uşakizade Köşkü’nün Anı kitabını hediye ettim, yetkili, “kitabı konsolosa vereceğim”, dedi. Müze yetkilisi, İzmir’e götürmek üzere, müzenin bahçesinden, toprak almama izin verdi. Türkiye’ye dönmek üzere yola çıktık, uzun bir yolculukla, 11 Kasım sabahı Saat: 03.00’da İzmir’e ulaştık.

27 Ocak 2018 günü, Atatürk’ün Zübeyde Hanım’ın kaybından sonra, mezarına ilk gelişinin 95. Yılını anacağız. Diktiğimiz bir iğde ağacının dibine, Selanik’ten ve Manastır’dan getirdiğim toprağı dökeceğiz. Neden anıt mezara iğde ağacı, dikiyoruz? Ankara’da, Atatürk’e sormadan kesilen iğde ağacının ardından, onun ağladığını, hepimiz biliyoruz. Atatürk, o ağaç için, şunları söylemişti; “O ağaç, Cumhuriyete tanıklık yapıyordu.”

29 Ocak 2018 günü ise, Atatürk’ün Latife Hanım ile, İTK Uşakizade Köşkü’nde evlenişinin 95. Yılını kutlayacağız. Bahçeye diktiğimiz benzer bir iğde ağacın dibine, Selanik’ten ve Manastır’dan getirdiğim benzer toprağı dökeceğiz.

23 Nisan’da, benzer bir tur yapacağız.